درمان نوزما با افسنتین

درمان نوزما با افسنتین ۶۸۰

امروزه در بعضی از لوازم زنبورداری و یا به توصیه بعضی از اساتید زنبورداری عصاره افسنتین برای پیشگیری از بیماریهای زنبور به خصوص نوزما توصیه شده است. اما این عصاره بر نوزما اثربخشی دارد یا خیر؟

مشکلی که همیشه در گیاهشناسی وجود داشته، کاربرد یا جابجایی نام گیاهان به دلیل شباهت اسمی یا شکلی آن است. در ایران از گلهای یک گیاه بنام گل جاوید یا بدون مرگ Helychrisum stoechas به عنوان افسنتین در زنبورداری یا عطاری استفاده میشود. در حالی که افسنتین اصلی که درمقالات به عنوان دارو شناخته میشود Artemisia absinthium است. عصاره این گیاه که در آزمایشگاه یا با دستگاه عصاره گیری استاندارد با الکل تهیه میشود در درمان بعضی از بیماریهای انگلی انسانی کاربرد دارد و با نام Wormwood شناخته میشود. منتهی اثرات حشره کشی نیز دارد بنابراین برای زنبور چندان مناسب نیست و باید با دوز کنترل شده تجویز شود. در خواص افسنتین اثرات دورکنندگی حشرات insect repellent یا حشره کشی insecticide ثبت شده است.  

گیاه جایگزینی که بنام گل بدون مرگ یا گل جاوید شناخته میشود بنام افسنتین هم اکنون در ایران برای نوزما توصیه میشود که مستندات علمی ندارد هر چند به دلیل گیاهی بودن اثراتی بر بیماری زنبور خواهد داشت. آن چیزی که برای زنبور به اثبات رسیده است عصاره و بخصوص اسانس افسنتین است. عصاره افسنتین در صورت تولید باید الکل آن تبخیر شود تا باقیمانده الکلی نداشته باشد وگرنه عصاره رقیق و باالکل بالایی خواهد بود. الکل در تغذیه زنبور میتواند اختلالاتی ایجاد کند و همراه افسنتین تا حدی اثرات حشره کشی دارد. افسنتین در سالهای گذشته در بعضی از نوشیدنی های الکلی خارج کاربرد داشته است اما بدلیل خواص اعتیاد آور آن مضر شناخته شده و ممنوع شد.

شما میتوانید به مقاله جدید زیر برای اثربخشی اسانس افسنتین مراجعه کنید.

Determination of the efficacy of thymol, Artemisia absinthium oil and nanoparticle ozone in the treatment of Nosema ceranae in adult honey bees

در نظر داشته باشید که داروهای زنبور باید طوری باشد که سبب آزار و تحریک تهاجم زنبور نشود. افسنتین، تیمول شیمیایی، سرکه، زردچوبه، مترونیدازول و فوماژیلین جذابیتی برای زنبور ندارند و باعث تغییر رفتار اجتماعی زنبور میشود. زنبورداری در ایران بدون متولی و کارشناس،  داروها قاچاق، نظرات متفاوت و متناقض و بیماریها جدید و ناشناخته و با کلی دردسر و مشکلات همراه است. سعی کنید از نظرات اساتید منطقه ای استفاده کنید. شرایط زمانی و آب و هوا و نژاد و جمعیت زنبور بر اثربخشی یک دارو یا مکمل غذایی اثربخش است. 

 

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید