آیا نوزما سرانا به فوماژیلین مقاوم است؟

آیا نوزما سرانا به فوماژیلین مقاوم است؟ ۲۲۶

نوزما بیماری گوارشی زنبور عسل است که در تمامی کلنی های زنبور عسل مثل کنه وجود دارد. و همانطور که برای کنه باید داروی منظم دارو داد، برای نوزما هم باید برنامه ریزی در طول سال داشت. متاسفانه زنبورداران زمانی که ریزش زنبور را میبینند دنبال راه چاره هستند و بعد از دادن یک انتی بیوتیک دیگر دارویی نمیدند تا سال بعد.

در دهه 80 و قبل از آن نوزما آپیس در ایران به طور گسترده ای وجود داشت و اغلب در مناطق مرطوب سبب ریزش در فصول سرد سال میشد. اما در دهه اخیر گونه جدید نوزما بنام نوزما سرانا (Nosema ceranae) نه تنها در مناطق مرطوب بلکه در تمامی مناطق سبب مرگ زنبور در طول سال میگردد و اختصاص به فصل خاصی ندارد. هرچند ریزش در فصول سرد بیشتر است. نوزما آپیس با فوماژیلین تا حد زیادی درمان میشد در حالی که نوزما سرانا به فوماژیلین مقاوم است و حتی دادن فوماژیلین به زنبور سبب بدتر شدن اوضاع کندوها میگردد.

فوماژیلین از یک قارچ استخراج میشود و بر علیه بیماریهای آمیبی انسانی و چند بیماری دیگر انگلی در دهه 50 میلادی به کار میرفت.

مطالعات نشان داده است که اثر فوماژیلین بر نوزما سرانا بخوبی نوزما آپیس نیست. فوماژیلین سبب از کار افتادن یک آنزیم در اسپور نوزما بنام متیونین آمینوپپتیداز 2 میشود. در حالی که در نوزما سرانا این انزیم تغییر شکل یافته است و در اصل فوماژیلین اثری بر نوزما سرانا ندارد. برای اطلاعات بیشتر به این مقاله مراجعه کنید.

Nosema ceranae escapes fumagillin control in honey bees

متاسفانه هنوز زنبورداران و اساتید در مواردی به مصرف فوماژیلین توصیه میکنند. چیزی که در بازار بنام فوماژیلین است مخلوط انتی بیوتیک بوده و صرفا سبب از بین رفتن باکتریهای روده زنبور میشود. نوزما یک قارچ است و باکتریهای روده با قارچها بسیار تا بسیار متفاوت هستند. به عبارت بهتر نوزما و باکتری دو گروه از موجودات هستند که شباهت زیادی به هم ندارند. از لحاظ زیست شناسی یکی پروکاریوت و دیگری یوکاریوت است. یعنی اگر یک انتی بیوتیک بتواند طیفی از باکتریها را ازبین ببرد اثری بر نوزما ندارد. 

حال فرض کنید یک زنبوردار  از آنتی بیوتیک یا فوماژیلین استفاده کند. چه اتفاقی می افتد؟! این ترکیبات سبب از بین رفتن باکتریهای مفید و آسیب متابولیسمی به زنبور عسل میگردند. در واقع سلولهای زنبور و باکتریهای مفید از بین رفته اند ولی نوزما سرجای خود باقی است. حالا نوبت تکثیر گسترده نوزما هست. سیستم ایمنی زنبور تضعیف شده و باکتریهای روده هم تخلیه شده اند و فضا برای تکثیر بیشتر فراهم است. به همین علت است که یکی دو هفته بعد از مصرف آنتی بیوتیک ریزش زنبور شدید تر از قبل میشود و این اتفاق برای بسیاری از زنبورداران که آنتی بیوتیک داده اند کاملا مشهود است.

پیشنهاد ما استفاده از یک داروی ارگانیک مثل نوزماهیل است. این ترکیب گیاهی مخلوطی از مواد موثره گیاهی است که علاوه بر کنترل و درمان نوزما سبب پیشگیری و تقویت سیستم ایمنی بدن میگردد. قدرت پروازی زنبور و عمر چراگرها را افزایش داده و همچنین سبب آرامش زنبور و مصرف شربت یا کیک مخلوط با آن میشود. استفاده از سرکه سیب یا سایر ترکیبات اسیدی صرفا در دفع محتویات روده زنبور موثر است و اثر چندانی بر نوزما ندارد.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید